Spełnij dziecięce marzenia razem z siecią Kaufland i Fundacją Mam Marzenie

Przypadający na 25 września Światowy Dzień Marzeń to idealny czas nie tylko dla marzycieli – to również doskonała okazja do działania i wsparcia realizacji najskrytszych pragnień dzieci, których pogoń za szczęściem została utrudniona przez niespodziewany, ciężki stan zdrowia. Aby podarować uśmiech chorym dzieciom – podopiecznym Fundacji Mam Marzenie, sieć Kaufland organizuje w swoich marketach specjalne zbiórki.

Już w sobotę 24 września, czyli w przeddzień Światowego Dnia Marzeń, Kaufland wspólnie z Fundacją Mam Marzenie, przeprowadzą w 46 marketach na terenie całej Polski akcję poświęconą podopiecznym Fundacji. Klienci sklepów mogą włączyć się w zbiórkę, przekazując datki finansowe wolontariuszom Fundacji. Całkowity dochód zostanie przeznaczony na realizację marzeń, które pozwolą choć na chwilę zapomnieć najmłodszym o chorobie i wnieść radość oraz siłę do walki o zdrowie. Wolontariusze pojawią się w wybranych sklepach sieci. Szczegółowa lista marketów biorących udział w zbiórce znajduje się poniżej:

  • Białystok, Wierzbowa 2
  • Bydgoszcz, ul. Skarżyńskiego 8
  • Bydgoszcz, ul. Solskiego 5
  • Bydgoszcz, ul. Wojska Polskiego 16
  • Chełm, al. 3 Maja 20
  • Chorzów, ul. 3 Maja 185
  • Dębica, ul. Rzeszowska 115
  • Gdańsk, ul. Cienista 30
  • Gdynia, ul. Morska 82
  • Gorzów Wielkopolski, ul. Jana Matejki 96
  • Inowrocław, ul. Poznańska 100
  • Katowice, Brynowska 6
  • Katowice, Chorzowska 107
  • Kędzierzyn Koźle, ul. Kozielska 36
  • Kielce, Massalskiego 3
  • Kraków, ul. Bratysławska 4
  • Kraków, ul. Norymberska 1
  • Kraków, ul. Wielicka 259
  • Lublin, ul. Orkana 4
  • Łódź, ul. Kilińskiego 296
  • Łódź, ul. Puszkina 50
  • Łódź, ul. Walerego Wróblewskiego 68
  • Łódź, ul. Zgierska 104 A
  • Mrągowo, ul. Wolności 4 C
  • Olsztyn, ul. Metalowa 2
  • Opole, ul. Budowlanych 4 B
  • Poznań, Aleja Solidarności 42
  • Poznań, ul. Opieńskiego 1
  • Prudnik, ul. Wiejska 4
  • Rzeszów, ul. Okulickiego 14 A
  • Swarzędz, ul. Polna 24
  • Szczecin, ul. Ofiar Oświęcimia 14 B
  • Świdnik, ul. Krępiecka 3
  • Tczew, ul. Kwiatowa 17
  • Toruń, ul. gen. Józefa Bema 44-58
  • Wałbrzych, ul. Długa 4 B
  • Warszawa, ul. Batalionów Chłopskich 73
  • Warszawa, ul. Birżańska 1
  • Warszawa, ul. gen. Fieldorfa 41
  • Warszawa, ul. Korkowa 165 A
  • Warszawa, ul. Stalowa 60/64
  • Wrocław, ul. Bardzka 1 A
  • Wrocław, ul. Legnicka 62
  • Września, ul. Miłosławska 10
  • Zielona Góra, Lwowska 2
  • Zielona Góra, ul. Energetyków 2A

INFORMACJA O KAUFLAND

Kaufland to odnosząca sukcesy międzynarodowa sieć sklepów oferująca artykuły spożywcze oraz produkty codziennego użytku. W całej Europie Kaufland posiada ponad 1450 sklepów i zatrudnia ok. 148 000 pracowników. W Polsce sieć posiada aktualnie 237 marketów i zatrudnia ok. 15 000 pracowników.

Asortyment sklepów Kaufland liczy kilkanaście tysięcy produktów. Sieć koncentruje się przede wszystkim na ofercie produktów świeżych – owoców i warzyw, produktów mlecznych, a także mięsa, wędlin, serów i ryb.

Kaufland realizuje swoją misję w oparciu o cztery fundamentalne wartości, którymi są: jakość, wybór, cena i łatwość zakupów. Jako firma odpowiedzialna, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju pn. „Zróbmy to razem”, Kaufland angażuje w swoje działania różne grupy interesariuszy – pracowników, partnerów biznesowych, klientów, lokalne społeczności, organizacje pozarządowe oraz podejmuje i wspiera inicjatywy mające na celu promowanie zdrowego odżywiania, przeciwdziałanie marnowaniu żywności, poprawę dobrostanu zwierząt, przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, redukcję zużycia tworzyw sztucznych.

INFORMACJA O FUNDACJI MAM MARZENIE

Organizacja pożytku publicznego, która od 19 lat pomaga chorym dzieciom w spełnianiu ich marzeń. W pracę na rzecz Fundacji zaangażowani są jedynie wolontariusze, którzy poświęcają swój czas, aby jak najwięcej dzieci mogło zrealizować swoje wymarzone cele. Fundacja posiada 16 oddziałów, co pomaga w dotarciu do dzieci w całej Polsce.

Celem Fundacji Mam Marzenie jest spełnianie marzeń dzieci w wieku 3-18 lat, które cierpią na choroby zagrażające ich życiu. Przez swoją działalność Fundacja pragnie dostarczyć chorym dzieciom i ich rodzinom niezwykle ciekawych i niezapomnianych wrażeń. Realizacja marzeń pozwoli choć na chwilę zapomnieć im o cierpieniu, a także wniesie w ich życie radość oraz motywację i siłę do walki z chorobą.

Warto wiedzieć

Edukacja, obok środowiska rodzinnego, jest najważniejszym źródłem zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do pełnienia ról zawodowych i społecznych w dorosłym życiu. Z tego względu niezwykle istotne jest pokazanie sposobu funkcjonowania polskiego systemu edukacyjnego, osiągnięć polskich uczniów oraz organizacji pracy nauczycieli.

Do roku 2010 pieczę nad dziećmi poniżej 3 roku życia od strony instytucjonalnej sprawowały żłobki i oddziały żłobkowe. Niestety liczba żłobków w Polsce była zdecydowanie zbyt mała, gdyż dawała szansę korzystania z ich usług jedynie ok 3,0% populacji dzieci w wieku 0-3 lata w miastach i znikomemu odsetkowi populacji dzieci na wsi. Sytuację tę miało zmienić wprowadzenie nowych form opieki nad dziećmi w wieku żłobkowym, czyli klubów dziecięcych, opiekunów dziennych i niań. Niestety, choć pojawiło się dość dużo nowych placówek, to zazwyczaj dysponują one niewielką liczbą miejsc (16-17 miejsc) oraz mają w większości charakter niepubliczny. W konsekwencji w 2019 roku co dziesiąte w wieku 0-3 lata mogło skorzystać z opieki we wskazanych placówkach, przy czym większość miejsc i tak została zapewniona przez żłobki (91,4% miejsc dostępnych w 2019 roku). Sytuacja taka, nawet po uwzględnieniu dużej rotacji dzieci w ciągu roku, skutkuje zarówno brakiem miejsc w żłobkach, wydłużonym okresem oczekiwania na przyjęcie dziecka, jak i przepełnieniem placówek.

Dostęp do opieki nad dziećmi i edukacji prezentuje się znacznie lepiej w przypadku przedszkoli. Odsetek dzieci w wieku 3-5 lat korzystających z opieki przedszkolnej, systematycznie rosnący od roku 2005, wyniósł w roku 2018 - 87,3%. Jednak, gdy weźmiemy pod uwagę miejsce zamieszkania, to okazuje się, że w miastach do przedszkoli uczęszcza zdecydowanie więcej dzieci niż na obszarach wiejskich, a dysproporcja ta, mimo ogólnego wzrostu wskaźnika, jest nadal znacząca (w roku 2018 w mieście wychowanie przedszkolne objęło 101,9% dzieci, zaś na wsi - 67,0%).

Sytuację na obszarach wiejskich tylko w niewielkim stopniu ratują istniejące przy szkołach podstawowych oddziały przedszkolne oraz zespoły i punkty przedszkolne. 

Analizy dotyczące warunków optymalnego rozwoju dziecka zgodnie podkreślają, że możliwie najwcześniejszy i powszechny dostęp do wysokiej jakości edukacji ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla dobrego rozwoju dziecka, ale także dla efektywności całego systemu edukacji.

Edukacja przedszkolna jest podstawowym narzędziem wyrównywania nierówności społecznych i szans edukacyjnych. Warunkiem skuteczności takich działań jest jak najwcześniejsze ich rozpoczęcie. Okres do piątego roku życia to najlepszy czas dla wyrównywania różnic spowodowanych warunkami środowiska, w którym wychowywane jest dziecko. Istnieje bowiem ścisła zależność pomiędzy długością pobytu dziecka w przedszkolu a jego karierą szkolną; między metodami pracy z dzieckiem w przedszkolu a nastawieniem do szkoły i wynikami w uczeniu się.

Badania dotyczące związków między uczęszczaniem do przedszkola a umiejętnościami dzieci na progu szkoły podstawowej pokazują, że poziom wskaźników czytania, pisania i umiejętności matematycznych uczniów wzrasta wraz z długością stażu przedszkolnego. Szczególnie widoczne jest to w przypadku dzieci z rodzin o niższym statusie społeczno-ekonomicznym, z niższym poziomem wykształcenia i gorszą sytuacją materialną, mieszkających na wsi. Ale przedszkole wnosi także wartość dodaną w edukacji dzieci z rodzin o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym.

Najlepsze wyniki osiągają dzieci, które zaczęły uczęszczać do przedszkola w wieku trzech lat, najsłabsze – te, które rozpoczęły edukację przedszkolną po ukończeniu sześciu lat. Liczy się także to, ile lat dziecko jest w przedszkolu: dzieci, które spędzą w nim trzy lata, mają wyższe osiągnięcia edukacyjne od tych, które są tam rok lub dwa lata. Jak już wcześniej wspomniano, edukacja przedszkolna sprzyja nie tylko rozwojowi poznawczemu, ale także społecznemu i emocjonalnemu.

W Polsce nie traktuje się wczesnodziecięcej edukacji i opieki – obejmującej dzieci od urodzenia do wieku szkolnego – jako kluczowego okresu dla kształtowania się umiejętności, które zadecydują o jakości kapitału ludzkiego i społecznego. A przecież rozwój gospodarczy zależy również od warunków i możliwości rozwoju, które zapewnimy dzieciom we wczesnych latach dzieciństwa. Wczesne dzieciństwo to wiek, w którym kształtuje się największa część możliwości intelektualnych, emocjonalnych i społecznych dziecka. Kreatywność, wytrwałość, czytanie ze zrozumieniem – to przykłady umiejętności i dyspozycji, które najłatwiej rozwijać we wczesnym dzieciństwie, a które procentować będą całe życie.

Tworzenie sprzyjających warunków rozwoju w tak ważnym dla dziecka okresie przynosi bardzo wyraźne korzyści nie tylko jemu samemu, ale też jego rodzinie, a nawet całemu społeczeństwu. Wczesna edukacja w żłobku i przedszkolu to bowiem jedno z najskuteczniejszych narzędzi wyrównywania szans edukacyjnych i życiowych dzieci. Ważne jest więc, żeby wszystkie dzieci od urodzenia do wieku szkolnego miały zapewniony dostęp do usług edukacyjnych wysokiej jakości. W tej sprawie zgadzają się ze sobą badacze, eksperci i większość decydentów na całym świecie.

W 2019 roku Rada Unii Europejskiej opublikowała rekomendacje w sprawie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, które obowiązują wszystkie kraje członkowskie, w tym Polskę. W dokumencie czytamy między innymi: „Uczestnictwo we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem przynosi liczne korzyści zarówno dla poszczególnych osób, jak i całego społeczeństwa, począwszy od lepszego poziomu wykształcenia i lepszych wyników na rynku pracy po rzadsze interwencje socjalne i pedagogiczne oraz spójniejsze i bardziej włączające społeczeństwa. Dzieci, które uczestniczyły we wczesnej edukacji przez co najmniej jeden rok, uzyskiwały lepsze wyniki z języka i matematyki w badaniach PIRLS i PISA. Uczestnictwo w wysokiej jakości wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem okazało się również ważnym czynnikiem w zapobieganiu wczesnemu kończeniu nauki”.

Badania nad wczesną edukacją i wymianą dobrych praktyk w tym zakresie od lat prowadzi także OECD.

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *