Wyprawka do przedszkola

W przedszkolu spotykają się dzieci w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wyprawka dla przedszkolaka, który ma 3 latka, będzie się więc różniła od wyprawki dla starszaka, tak samo jak wyprawka dla starszaka różni się od tej, jaką przygotowujemy dla ucznia zerówki. Wynika to z różnic między zajęciami, jakie odbywają się w różnych grupach. Warto zatem zorientować się w wymaganiach placówki, do której zapisaliśmy naszego malca, by nie zaopatrzyć go w całkowicie zbędne na danym etapie edukacji przyrządy.

Wyprawka do przedszkola zawiera ubranka, kapcie, przybory toaletowe, artykuły papiernicze, a często też pościel. 

W wyprawce przedszkolaka nie może zabraknąć:

  • ubranek i bielizny na zmianę – w zależności od możliwości lokalowych, będą one w szafce w szatni albo w innym miejscu. Możesz przygotować zapas awaryjny np. na tydzień – pięć par spodni, pięć bluzek, majtek i skarpetek
  • kapci – w przedszkolach zazwyczaj jest ciepło, nie wybieraj mocno zabudowanych butów, ocieplanych w środku itp. Dobrze sprawdzają się buty na zmianę przypominające sandałki, oczywiście najlepiej ze sztywną piętą
  • piżamki – w pierwszej grupie dzieci leżakują, w kolejnych zazwyczaj już nie ma regularnego spania
  • szczoteczki, pasty i kubka do mycia zębów
  • szczotki lub grzebienia do włosów

Wszystkie rzeczy muszą być podpisane. Można zrobić to na wiele sposobów: wykorzystując gotowe miejsca na ubrankach, korzystając z naprasowanek, czy – po prostu – podpisując rzeczy markerem, np. na metkach. Dobrze jest, aby dziecko uczestniczyło w procesie kompletowania wyprawki. Wybierało rzeczy, które się w niej znajdą, wiedziało, jak wyglądało jego rzeczy – podpisy mają pomóc dorosłym, dziecko powinno wiedzieć, co ma w przedszkolnym worku. Wspólne kompletowanie wyprawki może być też częścią przedszkolnej adaptacji – już samo wybieranie rzeczy czyni przedszkole czymś ważnym, dzieci nie będą mogły doczekać się, aby do niego pójść i wykorzystać rzeczy, które same wybrały.

Im młodsze dziecko idzie do przedszkola, tym więcej punktów w tej kategorii. Dla komfortu malucha lepiej być przygotowanym na wszystko

• buty na zmianę – powinny być wygodne i bezproblemowe podczas zakładania. Antypoślizgowa podeszwa jest mile widziana. Lepiej sprawdzają się kapcie na rzepy, napy lub wsuwane od tych wiązanych (rozwiązane sznurówki podczas zabawy, to ryzykowny „dodatek”);

• zapasowa bielizna – wpadki i przypadki w tym wieku są naturalne, mogą przytrafić się nawet dziecku, które z pieluchą pożegnało się już dawno temu. Dlatego też w szafce przedszkolnej zostawiamy dodatkowe majteczki w wodoodpornym worku;

• ubranie na zmianę – zapasowe skarpety, koszulka i spodenki przydadzą się na pewno. Dzieci spotykają nagminnie przeróżne nieszczęścia: wylany kompot, zbyt energiczne mycie rąk, spotkanie z mokrą trawą lub farby, które nie chciały zostać w palecie. Łatwiej będzie poradzić sobie z takim zajściem, jeżeli w szafce będą czekały ciuchy na przebranie;

• strój na gimnastykę – z tym bywa różnie, w jednych przedszkolach jest potrzebny w innych nie. Jeżeli jest to obowiązuje klasyka: spodenki i biała koszulka;

• zestaw na niepogodę – niesłychanie ważne jest by przedszkolaki wychodziły na dwór codziennie bez względu na pogodę. Oczywiście dziecko musi mieć ubranie dopasowane do aury. Warto więc by w szatni zawsze znajdowały się kalosze (zimą śniegowce), wodoodporne spodnie, kurtka przeciwdeszczowa (zimą w wersji ocieplanej), czapka i rękawiczki.

Co potrzebne do przedszkola dla 3 latka? Przede wszystkim ubrania na zmianę. Maluchom mogą zdarzać się różne „wpadki”, często też zalewają się – czy to podczas obiadu, czy podczas malowania farbami.

Wyprawka sześciolatka do przedszkola

Do przedszkolnej zerówki chodzą starszaki, które spędzają dni nie tylko na zabawie, ale i na nauce. Uzupełniają ćwiczenie, ale także uczą się dbania o swoje rzeczy, pilnowania ich, odkładania na miejsce. Dlatego też najczęściej nie korzystają ze wspólnych rzeczy (kredek, flamastrów itp,), ale z własnych. Sześciolatki potrzebują materiałów plastycznych takich jak:

  • kredki ołówkowe i świecowe
  • farby plakatowe i akwarelowe
  • pędzle
  • blok techniczny i blok rysunkowy (z białymi i kolorowowymi kartkami)
  • zeszyt papierów kolorowych
  • nożyczki, gumkę i temperówkę (z pojemnikiem na odpady)
  • piórnik

Jeżeli nie jesteście pewni, co powinno znaleźć się w wyprawce do przedszkola, warto skonsultować się z placówką. Nawet jeżeli teoretycznie przedszkole państwowe powinno zapewnić dziecku wszystko co niezbędne do nauki i zabawy, to praktyka wygląda nieco inaczej. Częstą formą partycypacji w tym zadaniu rodziców jest składka na tzw. wyprawkę plastyczną. Pani zbiera od grupy ustaloną kwotę, a następnie wyposaża dzieci w niezbędne akcesoria, takie jak: kredki, farby, plasteliny, bibuły, kleje, kartony itp. Dość powszechne jest też przynoszenie przez rodziców ręczników papierowych, papieru toaletowego, chusteczek, papieru do drukarki lub uiszczanie niewielkich opłat na ten cel. Jednak na liście rzeczy potrzebnych do przedszkola zawsze pojawia kilka takich, które kupić trzeba bez względu na to jak dobrze przedszkole jest zaopatrzone.

Wyprawka dla przedszkolaka – czego nie może w niej zabraknąć?

 Plecak

Pierwszym przedmiotem, który powinien znaleźć się na liście wyprawkowej do przedszkola jest oczywiście plecaczek. Plecak do przedszkola różni się od szkolnego przede wszystkim rozmiarem. Po pierwsze dlatego, że maluch nie musi zabierać ze sobą tak dużo rzeczy jak uczeń. Przybory niezbędne do zajęć przynosi się na początku roku szkolnego, po czym są one przechowywane w przedszkolu. Wystarczy zatem, że do plecaczka zmieszczą się kapcie i bielizna na przebranie. Po drugie smykowi będzie po prostu wygodniej nosić na plecach mniejszy ciężar.

 Starszak najprawdopodobniej chętniej sięgnie po plecak z bohaterami ulubionych bajek. Ich wybór jest ogromny. Niezależnie od tego, czy idolką naszego malca jest Elza, czy Marinette z popularnej serii kreskówek Miraculous, znalezienie plecaczka ozdobionego ulubionym motywem nie powinno być problemem. Takie plecaki z reguły są nieco pojemniejsze od plecaków-maskotek, mogą się więc przydać także na późniejszych etapach nauki, np. podczas wycieczek szkolnych.

 Buty na zmianę

 Nie ma zabawy na dywanie bez obuwia zmiennego. Kapcie to kolejny obowiązkowy punkt na liście wyprawki dla przedszkolaka. Wygodne, dopasowane do rozmiaru stopy obuwie zwiększa komfort podczas zabaw i zabezpiecza nóżki przed urazami. Wybór kapci także podyktowany jest wiekiem malca. Te dla najmłodszych smyków, podobnie jak kapcie chłopięce RenBut, powinny mieć delikatnie podwyższony zapiętek, który zapobiega wadliwemu ustawieniu stopy. Starszakowi za kapcie do przedszkola mogą już jednak służyć przewiewne tenisówki lub w przypadku dziewczynek – balerinki.

 Worek

 Worek na sznurkach lub ze sznurkiem jest praktycznym dodatkiem do plecaka. Dziecko zaniesie w nim do przedszkola np. koszulkę i spodenki do ćwiczeń. Przyda się także do noszenia kostiumu kąpielowego, czepka i ręcznika, gdy dziecko w ramach zajęć przedszkolnych chodzi na basen.

 Artykuły higieniczne

W przedszkolu obowiązkowo potrzebna będzie też szczoteczka do zębów oraz pasta. Jeśli przedszkole nie zapewnia dzieciom artykułów higienicznych, przyda się także kubeczek do płukania zębów oraz papierowy lub tradycyjny ręcznik do rąk, w zależności od otrzymanych wytycznych.

 Tym, co różni wyprawkę maluszka od starszaka, są wilgotne chusteczki. Małe dzieci brudzą się zdecydowanie częściej i prawie przy każdej okazji. Nawet jeśli na liście niezbędnych artykułów, jaką otrzymaliśmy, nie figurują chusteczki, warto spakować smykowi ich paczkę do plecaka, by w razie potrzeby były zawsze pod ręką – czy to podczas wycieczki, spacerku, czy w drodze do przedszkola.

 Piżamka

 Ubranie na zmianę, czyli majteczki, zapasowa bluzeczka, spodenki czy spódniczka, powinno się znaleźć w plecaku bądź szafce każdego przedszkolaka. Wszak w przedszkolu przygód jest wiele i nigdy nie wiadomo, czy podczas którejś z nich nie zachlapie się ubranko naszego malca. Gdy dzieci mają jednak w planie dnia leżakowanie, przyda się także coś na przebranie. Może to być np. piżamka z motywem z kultowej animacji LEGO® Ninjago lub bohaterami bajki Pidżamersi,w zależności od tego, która bajka przedszkolaka interesuje. Nie tylko estetyka jest ważna podczas wyborze piżamki. Koniecznie zadbajmy również o to, by odzież była wykonana z naturalnych tkanin i nie miała żadnych guzików i zapięć utrudniających jej zakładanie.

 Komplet pościeli

 Nie wszystkie przedszkola zapewniają dzieciom pościel. Może okazać się, że będziemy musieli zaopatrzyć dziecko w komplet pościeli wraz z wsadem lub jedynie w same powłoczki, niekiedy wystarczy zaś sama poduszka i śpiworek. Jeśli okaże się, że do wyprawki należy dołączyć jedynie powłoczki, koniecznie upewnijmy się, że ich rozmiar odpowiada poduszce i kołderce, jakich maluch będzie używać w przedszkolu. Ważna jest również estetyka – maluch zapewne chętniej będzie leżakować w pościeli, którą zdobią wizerunki jego ulubionych zwierzątek lub podobizny kreskówkowych bohaterów; mogą to być np. znane maluchom z kreskówki Trolle lub dinozaury.   

 Kocyk

 Nawet jeśli w przedszkolu, do którego uczęszcza nasz maluch, nie praktykuje się drzemki przed obiadem, warto, aby dziecko miało swój kocyk. Niektóre placówki dysponują bowiem materacykami, na których dzieci mogą się położyć, gdy się gorzej poczują lub gdy przedszkole jest otwarte bardzo wcześnie i chcą dospać jeszcze przed śniadaniem. Wybór kocyka to mocno subiektywna kwestia, dobrze byłoby jednak, gdyby bez przeszkód mieścił się on w plecaczku i był ozdobiony uroczym, dziecięcym motywem, który będzie się podobać naszemu przedszkolakowi.

 Artykuły do zajęć plastycznych

Zajęcia plastyczne w przedszkolu bywają różne, wykorzystywane podczas nich materiały są zatem bardzo różnorodne. Na początek warto wyposażyć maluszka w kredki (najlepiej takie w grubej, drewnianej oprawie, dzięki której dziecku łatwiej będzie się nimi posługiwać), farby akwarelowe oraz plastelinę. Pozostałe materiały, takie jak bibuła, kolorowy papier czy glina, można dokupować stopniowo podczas trwania roku szkolnego.

Lista przyborów plastyczno-papierniczych jest zmienna i zależy od poszczególnych placówek. Zanim je wszystkie kupicie, warto zapytać wychowawczynię lub wychowawcę, co się przyda. Prawdopodobnie jednak te rzeczy znajdą się na liście:

  • tekturowa teczka A4 na gumkę lub segregator (na prace dziecka);
  • blok techniczny –​ biały i kolorowy;
  • blok rysunkowy –​ biały i kolorowy;
  • arkusz szarego papieru;
  • bibuła –​ 3-4 kolory;
  • klej w sztyfcie, klej szkolny (czasami typu vikol);
  • farby plakatowe i farby akwarelowe;
  • zestaw pędzli;
  • kredki ołówkowe;
  • kredki świecowe;
  • mazaki;
  • plastelina;
  • nożyczki;
  • piórnik;
  • papier typu ksero do wydrukowania różnych zadań czy kolorowanek.

Wyprawka przedszkolaka standardowo finansowana jest przez rodziców, jej elementy (np. materiały plastyczne) finansowana jest ze środków przedszkola lub Rady Rodziców. Wyjątkiem jest wyprawka sześciolatka do przedszkola – edukacja sześciolatków w przedszkolach jest obecnie bezpłatna. Oznacza to, że rodzice sześciolatków nie mają obowiązku kupowania za własne pieniądze materiałów plastycznych czy higienicznych. Ma to związek z subwencją oświatową, jaką od 2017 roku zostały objęte dzieci sześcioletnie. Rodzice sześciolatków zobowiązani są do opłacania wyżywienia, w pozostałych aspektach edukacja jest bezpłatna.

Gdy cała wyprawka do przedszkola jest już skompletowana, warto zadbać o jej podpisanie. W przedszkolu rzeczy gubią się same niechcący i przez przypadek w zupełnie niewyjaśnionych okolicznościach. Zdarza się, że dzieci mają identyczne akcesoria i wtedy o konflikt interesów nietrudno. By zapobiegać nieprzyjemnym sytuacjom, wszystkie elementy wyprawki należy podpisać. Dziś jest to banalnie łatwe. Nie trzeba znać się na hafcie ani opisywać ubrań i kubeczków flamastrem. Na rynku wiele jest firm, które oferują gotowe naszywki, „naprasowanki” i naklejki dostosowane do ubrań, butów, naczyń, książek i zeszytów. Wystarczy wybrać wzór, rodzaj, kolor i podać dane a kilka dni później odbierzemy praktyczne „wizytówki” do spersonalizowania całej wyprawki naszego przedszkolaka.

Przedszkole https://www.piccolo.waw.pl/

Warto wiedzieć

Ważnym elementem w rozwoju wychowania przedszkolnego było powstanie w 1932 roku wymienionej już Ustawy o rozwoju szkolnictwa. Określiła ona dla kogo organizuje się przedszkola, lecz nie sprecyzowała czym one mają one być i jaki będzie ich związek z szkołą. Zamiast programu Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wydało poradnik pod tytułem: „Rady i wskazówki dla wychowawczyń w przedszkolach (ochronkach)”.

W 1945 roku na Ogólnopolskim Zjeździe Oświatowym wysunięto postulat w sprawie obowiązkowego wychowania przedszkolnego w co najmniej dwuletnich (dla 5 i 6-latków) przedszkolach. Ich celem było stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci, przysposobienia do życia społecznego oraz do wykonywania obowiązku szkolnego. W tych czasach wyraźna była tendencja do centralizacji w zarządzaniu przedszkolami. Rozwój edukacji ma charakter działalności ujęty w jednolity system związany z przemianami ustrojowymi państwa. W latach sześćdziesiątych zlikwidowano  sieć przedszkoli prowadzonych przez zrzeszenia katolików „Caritas”, jednocześnie rozszerzając sieć przedszkoli. Od 1958 roku zaczęły  powstawać ogniska przedszkole oraz przedszkola przy szkołach podstawowych.

Ustawa o rozwoju oświaty i wychowania z 1961 roku ustaliła cele wychowania przedszkolnego:
- Wszechstronny rozwój dzieci
- Przygotowanie do nauki w szkole
- Pomoc pracującym rodzicom w zapewnieniu opieki wychowawczej
Stała się ona podstawą opracowania programu wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola. Od 1977 roku zaczęto upowszechniać wychowanie przedszkolne obejmując nim rocznik sześciolatków, przygotowano dla nich specjalny program pracy wprowadzający naukę czytania opartą na znajomości 22 liter.  Spowodowało to szeroką publiczną dyskusję na temat czy nauka nie zdominuje podstawowego czynnika wychowawczego małych dzieci-zabawy. 

Jak widzimy na przestrzeni lat polski przedszkola zmieniały się pod wpływem różnych koncepcji pedagogicznych oraz w zależności od ustroju. Od placówek o charakterze opiekuńczym do wychowawczo-dydaktycznych. Na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiły się dwie krańcowe postawy wobec przedszkoli. Jedna niechętna traktująca przedszkole jako „przeżytek komunizmu” czy jako „ochronkę” i druga wskazująca na stymulujące znaczenie przedszkola dla rozwoju dziecka.

W minionych 10 latach prowadzenie niepublicznej placówki wychowania przedszkolnego stało się dla wielu właścicieli interesującą propozycją biznesową wynikającą z rosnącego popytu na usługi edukacyjne w nieco alternatywnym kształcie. Bogata oferta, zwłaszcza w dużych miastach, zapewnia klientów, a to powoduje, iż liczba placówek prywatnych z roku na rok się powiększa.

Liczba przedszkoli prowadzonych przez podmioty prywatne według danych GUS w roku szkolnym 2017/2018 przedstawia poniższa tabela („Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/18, GUS 2018”). Tabela ujawnia różnorodność podmiotów prowadzących placówki przedszkolne innych niż jednostki samorządu terytorialnego. Zdecydowanie najwięcej przedszkoli niepublicznych prowadzonych jest przez osoby fizyczne, natomiast najwięcej miejsc mają placówki prowadzone przez organizacje wyznaniowe oraz spółki prawa handlowego. Najwięcej dzieci przebywa jednak w placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne.

Najbardziej ekonomiczne wykorzystanie oferowanych miejsc odnotowuje się w placówkach prowadzonych przez organizacje związkowe i wyznaniowe, które także mają największą liczbę dzieci przypadającą na jeden oddział. 

W Polsce dostęp do edukacji przedszkolnej jest niepełny i nierówny. Wynika to ze zbyt małej liczby placówek na obszarach wiejskich, ale też z rozpowszechnionego przekonania, jakoby dziecko w wieku trzech-czterech lat lepiej się rozwijało, pozostając tylko w środowisku rodzinnym.

Zmiany w systemie oświaty wprowadzone ustawą z 2015 roku przywróciły obowiązek szkolny dla dzieci siedmioletnich oraz zlikwidowały obowiązek przedszkolny dla dzieci pięcioletnich. Pogłębiło to problem dostępności przedszkoli: sześciolatki zostały w przedszkolach, „zabierając” miejsca dla trzy-, cztero- i pięciolatków, zwłaszcza na terenach wiejskich. Dane wskazują, że w 2018 roku na terenach wiejskich prawie 40% dzieci trzy- i czteroletnich nie miało dostępu do wychowania przedszkolnego. Warto też podkreślić, że ograniczenie obowiązku przedszkolnego do dzieci sześcioletnich oraz podniesienie do lat siedmiu wieku rozpoczynania szkoły obniża szanse edukacyjne, zwłaszcza w przypadku dzieci mieszkających na wsi oraz pochodzących z rodzin o niskim kapitale kulturowym.

W opracowanej na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej analizie społeczno-gospodarczej wskazuje się na gorszą sytuację dzieci mieszkających na wsi: „Poziom udziału dzieci w wieku 3-5 lat w wychowaniu przedszkolnym systematycznie wzrasta, ale dysproporcje pomiędzy miastem a wsią zmniejszyły się tylko nieznacznie. Podczas gdy w miastach w zasadzie wszystkie dzieci są już objęte wychowaniem przedszkolnym, to na obszarach wiejskich w 2018 r. było to 67% dzieci. Wzrost udziału w edukacji przedszkolnej spowolnił od momentu zniesienia obowiązku przedszkolnego dla pięciolatków. Jeżeli trend wzrostowy będzie się utrzymywał, to do 2024 r. wychowaniem przedszkolnym powinny zostać objęte niemal wszystkie dzieci w kraju, należy jednak sądzić, że będzie to możliwe pod warunkiem kontynuacji inwestycji (w tym w placówki, ale i dostępność transportową) i zachęt na obszarach, na których udział w edukacji przedszkolnej jest niższy, zwłaszcza na obszarach wiejskich”.

Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że władze samorządowe doceniają wagę wczesnodziecięcej opieki i edukacji. Jednak przy obecnym poziomie zadłużenia gmin oraz obciążeniu dodatkowymi kosztami związanymi z wprowadzaniem nowej reformy edukacji, nie są one w stanie wygospodarować samodzielnie środków pozwalających na zapewnienie miejsc w przedszkolu wszystkim dzieciom, które rodzice chcieliby tam posłać.

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *