Galeria Bronowice zaprasza na Targi Zajęć Pozalekcyjnych           

Za nami rozpoczęcie nowego roku szkolnego, warto więc przy tej okazji pomyśleć o realizowaniu swoich pasji w czasie wolnym. O tym, jaką propozycję mają dla dzieci placówki edukacyjne, artystyczne czy sportowe będzie można przekonać się 17 września w Galerii Bronowice, podczas jednych z największych w Krakowie Targów Zajęć Pozalekcyjnych.

Nauka języka norweskiego, korepetycje z matematyki, zajęcia gry na perkusji, łyżwiarstwo figurowe, balet, a może akrobatyka? Galeria Bronowice zaprasza wszystkich rodziców, którzy szukają dla swoich pociech w wieku szkolnym ciekawych kursów i zajęć dodatkowych na Targi Zajęć Pozalekcyjnych. 17 września, w godz. 12.00-18.00, będzie można zapoznać się tu z szeroką ofertą blisko 40 wystawców. Na uczestników czekają tu także specjalne pokazy i warsztaty sprawdzające umiejętności uczniów w praktyce, a także konkurs „Wiedza to potęga”. Aby wziąć w nim udział, należy zrobić zakupy za min. 100 zł, zarejestrować paragon w Punkcie Obsługi Promocji i prawidłowo odpowiedzieć na pytania w quizie dotyczącym poszczególnych dziedzin naukowych. Nie zabraknie specjalnie przygotowanych na tę okazję promocji i rabatów w wybranych sklepach i punktach usługowych, znajdujących się na terenie centrum handlowego.

Wyjątkowo szeroka oferta związana będzie w tym roku ze sportem. W Galerii Bronowice odbędzie się pokaz capoeira, będzie można także zapoznać się z ofertą lokalnych placówek sportowych i zapisać się na zajęcia judo, pływania, jazdy na rolkach, tańca towarzyskiego, tenisa ziemnego, a nawet nawiązujących do popularnych formatów jak Ninja Warrior czy Runmaggedon.    

Pełną listę wystawców, którzy zaprezentują się 17 września na Targach Zajęć Pozalekcyjnych znaleźć można na: www.galeriabronowice.pl.

kontakt dla mediów:

Aleksandra Burak, Open Media, tel. 664 716 024, e-mail: aleksandra@openmedia.pl

********************************************

Galeria Bronowice, „Miejsce na Twój Czas”, to kompleks handlowo-usługowo-rozrywkowy o powierzchni użytkowej wynoszącej 65 tys. m2. Położony w północnej części Krakowa obiekt stanowi ważne dopełnienie przestrzeni handlowej tej części miasta, stwarzając atrakcyjną ofertę dla klientów. Jedną z cech, wyróżniających architekturę Galerii, jest inspiracja krakowską secesją, w subtelny i wyważony sposób wiążąca styl Młodej Polski z nowoczesnością. W Galerii Bronowice znajdziemy sklepy znanych marek z różnych branż i usług, szeroką ofertę restauracyjną oraz szereg udogodnień dla rodziców i atrakcji dla dzieci, a także specjalną propozycję rozrywkowo-kulturalną. Znajduje się tu ponad 150 sklepów, kawiarni i restauracji, marek znanych i lubianych przez klientów m.in.: największy jednopoziomowy hipermarket Auchan, salon Media Markt, jak również dodatkowe usługi i propozycje. Należą do nich m.in.: Punkty Obsługi Mieszkańców, punkty Coworking, Strefa Rozrywki dla dzieci, Poczta Polska. Również przed wejściem do Galerii czeka szereg atrakcji – bezpieczny i kolorowy plac zabaw, stoliki i pola do gry w szachy i bule, boisko do koszykówki, skate park. Do dyspozycji przyjeżdżających jest 2 400 bezpłatnych miejsc parkingowych, usytuowanych na trzech kondygnacjach. Przed Galerią znajduje się także stacja ładowania samochodów elektrycznych, stanowiska naprawy rowerów, a także paczkomat. Inwestorem jest NHOOD Polska.

Warto wiedzieć

Prototypem przedszkoli były ochronki. Pojawiły się one w XIX wieku. Wraz z szybkim rozwojem przemysłu oraz związanym z tym zapotrzebowaniem na pracę kobiet powstał problem zapewnienia opieki nad dziećmi matek pracujących zawodowo.

Pierwsze ochronki powstały w Anglii w 1816 roku z inicjatywy utopisty R. Owena oraz w 1824 S. Wilderspina, założyciela Towarzystwa Szkółek Dziecięcych (infant schools). Miały one dać swoim wychowankom minimum wiedzy na całe życie.

We Francji pierwsze ochronki powstawały w związku z oświatowo-społeczną działalnością pastora  ewangielickiego J.F. Oberlina. Zapewniały one dzieciom opiekę oraz przygotowanie do szkoły elementarnej poprzez rozwijanie mowy, budzenie zamiłowania do pracy, oraz do porządku. Istniały też we Francjii, a głównie w Paryżu zakłady wychowawcze dla dzieci zaniedbanych społecznie, choć były to właściwie „przechowalnie” skupiające duże ilości dzieci, dające małe możliwości pracy wychowawczej.

Na początku XIX wieku powstawały także ochronki w Niemczech. Ich organizację wzorowano na angielskich szkółkach. Zasadniczy rozwój przypadł na lata działalności F.W. Fröbla i jego „ogródków dziecięcych”.

W 1842 roku A. Cieszkowski zwrócił uwagę na złe warunki w jakich żyją dzieci na wsi oraz  na korzyści wynikające z rozwoju ochron wiejskich oraz wychowawczej opieki nad dziećmi wiejskimi.

W Polsce do czasu odzyskania niepodległości istniały dwa rodzaje instytucji przedszkolnych. Jedne to były tak zwane ochronki, spełniały one przede wszystkim funkcje opiekuńcze wobec matek pracujących. Oraz drugie oparte na określonych założeniach pedagogicznych wzorowane na ogródkach freblowskich lub domach dziecięcych M. Montessori.

Zgodnie z wynikami światowych badań, wysoka jakość edukacji przedszkolnej jest podstawowym czynnikiem pozwalającym rzeczywiście wyrównywać szanse edukacyjne i dobrze przygotować dzieci do dalszych etapów edukacji. Dobre przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi przekłada się bezpośrednio na rozwój podstawowych kompetencji dzieci i ich gotowość szkolną.

Programy studiów pedagogicznych przygotowujące nauczycieli przedszkolnych nie uwzględniają najnowszych osiągnięć w zakresie pedagogiki dziecięcej oraz nie rozwijają umiejętności praktycznych nauczycieli i nauczycielek, szczególnie w zakresie wspierania rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci oraz współpracy z rodzicami.

Nie przykłada się wagi do uzupełniania wiedzy teoretycznej o bezpośrednią pracę z dziećmi. Programy nauczania zakładają dramatycznie niską liczbę godzin praktyk i staży studenckich prowadzonych w przedszkolach, pod opieką doświadczonych nauczycielek i nauczycieli.

Brakuje także dyskusji wśród ekspertów, kadry pedagogicznej, rodziców oraz samorządowców na temat jakości edukacji przedszkolnej i jej wizji na XXI wiek. Warto przytoczyć w tym miejscu jeden z zapisów rekomendacji Rady Unii Europejskiej, który zasługuje w tym kontekście na szczególną uwagę: „Usługi wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem muszą być ukierunkowane na dziecko; dzieci uczą się najlepiej w środowiskach, które opierają się na udziale dziecka i zainteresowaniu nauką. Organizacja, wybór zajęć i przedmiotów nauczania są często przedmiotem rozmów między nauczycielami i dziećmi. W ramach usług powinno oferować się bezpieczne, troskliwe i otaczające opieką środowisko oraz zapewniać społeczną, kulturową i fizyczną przestrzeń z szerokim zakresem możliwości, dzięki którym dzieci mogą rozwijać swój potencjał. Usługi te są najlepiej dostosowane do potrzeb, gdy są oparte na podstawowej tezie, że edukacja i opieka są nierozłączne. Należy wyjść z założenia, że dzieciństwo jest wartością samą w sobie i że pierwsze lata życia służą nie tylko przygotowaniu dzieci do szkoły i do dorosłego życia, ale również wspieraniu ich i docenianiu”.

Sprawy związane z realizacją wychowania przedszkolnego regulują przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.

Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.

Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko 6-letnie do pierwszej klasy, jeżeli:

1) korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo

2) posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, rodzice dzieci przyjętych do danego publicznego przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym przedszkolu, w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.

Wybór miejsca realizacji dalszej edukacji pozostaje w kompetencjach rodziców.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej, a taką potrzebą jest m.in. organizacja wychowania przedszkolnego należy do zadań własnych gminy. W związku z tym, rada gminy ustala sieć prowadzonych przez gminę publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
W przypadkach uzasadnionych warunkami demograficznymi i geograficznymi Rada Gminy może uzupełnić sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o inne formy wychowania przedszkolnego.

Rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych przedszkolach prowadzonych przez gminę w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, z zastrzeżeniem, że wysokość opłaty nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.

Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

  1. realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  2. zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
  3. przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  4. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
     

Jeżeli droga dziecka realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego oraz dziecka pięcioletniego z domu do najbliższego publicznego przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej przekracza 3 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Przepis ten obowiązuje także w sytuacji, gdy gmina wskazała inne miejsce edukacji przedszkolnejw przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub oddziale przedszkolnym w innej szkole podstawowej (nie najbliższe).

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *