Kaufland pokazuje najmłodszym jak nie marnować żywności – rusza kolejna edycja akcji edukacyjnej „EKO od dziecka”

Od września do listopada przeszkoleni pracownicy firmy Kaufland poprowadzą cykl zajęć edukacyjnych dla dzieci z wrocławskich szkół podstawowych, uczęszczających do klas 1–3. Tematem tegorocznych warsztatów będzie zapobieganie marnowaniu żywności. To już druga edycja akcji „EKO od dziecka”, której celem jest kształtowanie proekologicznych postaw wśród najmłodszych.

Marnotrawienie żywności to jeden z czynników wpływających na degradację środowiska, a jak wynika z badań, aż 60% produktów spożywczych w Polsce marnuje się w gospodarstwach domowych. Jako firma odpowiedzialna Kaufland regularnie przypomina konsumentom o prostych sposobach, dzięki którym mogą ograniczyć skalę tego problemu. Tym razem sieć skierowała swoje działania do najmłodszego pokolenia, które w angażujący sposób będzie zachęcać do świadomego wykorzystywania żywności. 

Budowanie dobrych postaw od…podstaw

„EKO od dziecka” to akcja edukacyjna sieci Kaufland zapoczątkowana w 2019 roku. Pierwsza odsłona skierowana była do dzieci w wieku przedszkolnym, którzy w trakcie warsztatów poznawali tajniki ochrony środowiska, w tym właściwej segregacji odpadów, oszczędzania wody i energii. W warsztatach wzięło udział kilkaset podopiecznych. Tegoroczna edycja projektu, która startuje już we wrześniu,  poświęcona jest problematyce marnowania żywności. Do programu mogą zgłaszać się wychowawcy dzieci z wrocławskich szkół podstawowych klas 1-3. Spotkania odbędą się w siedzibie firmy Kaufland. Poprowadzą je przeszkoleni pod okiem ekspertów pracownicy sieci.  

W trakcie warsztatów „EKO od dziecka – nie marnuję” uczniowie poznają zasady świadomego wykorzystywania żywności. Otrzymają również mnóstwo praktycznych i łatwych do zastosowania porad, między innymi w zakresie odpowiedniego przechowywania warzyw i owoców, robienia listy zakupów i  czytania etykiet. Zdobędą też umiejętność odróżniania dwóch pojęć, które często sprawiają problem również dorosłym: „najlepiej spożyć przed” oraz „należy spożyć do”. Wszystko w towarzystwie zabaw integracyjnych, prawdziwych produktów spożywczych oraz przyjaznych materiałów edukacyjnych.

Marnowanie żywności jest jedną z przyczyn zmian klimatycznych, dlatego tegoroczną edycję akcji „EKO od dziecka” postanowiliśmy poświęcić właśnie temu zagadnieniu. W prosty, ale i angażujący sposób chcemy rozwinąć świadomość uczniów, wyposażając ich w umiejętności takie jak czytanie etykiet, wykorzystywanie resztek czy tworzenie przemyślanej listy zakupów. Jesteśmy przekonani, że dobre wzorce zaowocują i nie tylko dzieci, ale także zachęceni przez nich dorośli podejmą wysiłek na rzecz racjonalnego wykorzystywania żywności podsumowuje Katarzyna Kandora-Matysik, pomysłodawczyni projektu „EKO od dziecka” z Kaufland Polska.

Podczas warsztatów uczestnicy poznają także zasady przygotowywania posiłków zgodnie z ideą zero waste. Każdy uczeń będzie mógł podjąć wyzwanie i przyrządzić w domu drugie śniadanie, wykorzystując dostępne resztki. Zdjęcia przygotowanych posiłków będzie można zgłosić do konkursu, w którym na pięciu finalistów czekają warsztaty kulinarne z Beatą Śniechowską, zwyciężczynią 2. edycji programu MasterChef.

Więcej szczegółów o projekcie można znaleźć na stronie internetowej: EKO od dziecka | Kaufland.

INFORMACJA O KAUFLAND

Kaufland to odnosząca sukcesy międzynarodowa sieć sklepów oferująca artykuły spożywcze oraz produkty codziennego użytku. W całej Europie Kaufland posiada ponad 1450 sklepów i zatrudnia ok. 148 000 pracowników. W Polsce sieć posiada aktualnie 237 marketów i zatrudnia ok. 15 000 pracowników.

Asortyment sklepów Kaufland liczy kilkanaście tysięcy produktów. Sieć koncentruje się przede wszystkim na ofercie produktów świeżych – owoców i warzyw, produktów mlecznych, a także mięsa, wędlin, serów i ryb.

Kaufland realizuje swoją misję w oparciu o cztery fundamentalne wartości, którymi są: jakość, wybór, cena i łatwość zakupów. Jako firma odpowiedzialna, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju pn. „Zróbmy to razem”, Kaufland angażuje w swoje działania różne grupy interesariuszy – pracowników, partnerów biznesowych, klientów, lokalne społeczności, organizacje pozarządowe oraz podejmuje i wspiera inicjatywy mające na celu promowanie zdrowego odżywiania, przeciwdziałanie marnowaniu żywności, poprawę dobrostanu zwierząt, przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, redukcję zużycia tworzyw sztucznych.

Warto wiedzieć

W Polsce dostęp do edukacji przedszkolnej jest niepełny i nierówny. Wynika to ze zbyt małej liczby placówek na obszarach wiejskich, ale też z rozpowszechnionego przekonania, jakoby dziecko w wieku trzech-czterech lat lepiej się rozwijało, pozostając tylko w środowisku rodzinnym.

Zmiany w systemie oświaty wprowadzone ustawą z 2015 roku przywróciły obowiązek szkolny dla dzieci siedmioletnich oraz zlikwidowały obowiązek przedszkolny dla dzieci pięcioletnich. Pogłębiło to problem dostępności przedszkoli: sześciolatki zostały w przedszkolach, „zabierając” miejsca dla trzy-, cztero- i pięciolatków, zwłaszcza na terenach wiejskich. Dane wskazują, że w 2018 roku na terenach wiejskich prawie 40% dzieci trzy- i czteroletnich nie miało dostępu do wychowania przedszkolnego. Warto też podkreślić, że ograniczenie obowiązku przedszkolnego do dzieci sześcioletnich oraz podniesienie do lat siedmiu wieku rozpoczynania szkoły obniża szanse edukacyjne, zwłaszcza w przypadku dzieci mieszkających na wsi oraz pochodzących z rodzin o niskim kapitale kulturowym.

W opracowanej na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej analizie społeczno-gospodarczej wskazuje się na gorszą sytuację dzieci mieszkających na wsi: „Poziom udziału dzieci w wieku 3-5 lat w wychowaniu przedszkolnym systematycznie wzrasta, ale dysproporcje pomiędzy miastem a wsią zmniejszyły się tylko nieznacznie. Podczas gdy w miastach w zasadzie wszystkie dzieci są już objęte wychowaniem przedszkolnym, to na obszarach wiejskich w 2018 r. było to 67% dzieci. Wzrost udziału w edukacji przedszkolnej spowolnił od momentu zniesienia obowiązku przedszkolnego dla pięciolatków. Jeżeli trend wzrostowy będzie się utrzymywał, to do 2024 r. wychowaniem przedszkolnym powinny zostać objęte niemal wszystkie dzieci w kraju, należy jednak sądzić, że będzie to możliwe pod warunkiem kontynuacji inwestycji (w tym w placówki, ale i dostępność transportową) i zachęt na obszarach, na których udział w edukacji przedszkolnej jest niższy, zwłaszcza na obszarach wiejskich”.

Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że władze samorządowe doceniają wagę wczesnodziecięcej opieki i edukacji. Jednak przy obecnym poziomie zadłużenia gmin oraz obciążeniu dodatkowymi kosztami związanymi z wprowadzaniem nowej reformy edukacji, nie są one w stanie wygospodarować samodzielnie środków pozwalających na zapewnienie miejsc w przedszkolu wszystkim dzieciom, które rodzice chcieliby tam posłać.

W minionych 10 latach prowadzenie niepublicznej placówki wychowania przedszkolnego stało się dla wielu właścicieli interesującą propozycją biznesową wynikającą z rosnącego popytu na usługi edukacyjne w nieco alternatywnym kształcie. Bogata oferta, zwłaszcza w dużych miastach, zapewnia klientów, a to powoduje, iż liczba placówek prywatnych z roku na rok się powiększa.

Liczba przedszkoli prowadzonych przez podmioty prywatne według danych GUS w roku szkolnym 2017/2018 przedstawia poniższa tabela („Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2017/18, GUS 2018”). Tabela ujawnia różnorodność podmiotów prowadzących placówki przedszkolne innych niż jednostki samorządu terytorialnego. Zdecydowanie najwięcej przedszkoli niepublicznych prowadzonych jest przez osoby fizyczne, natomiast najwięcej miejsc mają placówki prowadzone przez organizacje wyznaniowe oraz spółki prawa handlowego. Najwięcej dzieci przebywa jednak w placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne.

Najbardziej ekonomiczne wykorzystanie oferowanych miejsc odnotowuje się w placówkach prowadzonych przez organizacje związkowe i wyznaniowe, które także mają największą liczbę dzieci przypadającą na jeden oddział. 

Edukacja, obok środowiska rodzinnego, jest najważniejszym źródłem zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do pełnienia ról zawodowych i społecznych w dorosłym życiu. Z tego względu niezwykle istotne jest pokazanie sposobu funkcjonowania polskiego systemu edukacyjnego, osiągnięć polskich uczniów oraz organizacji pracy nauczycieli.

Do roku 2010 pieczę nad dziećmi poniżej 3 roku życia od strony instytucjonalnej sprawowały żłobki i oddziały żłobkowe. Niestety liczba żłobków w Polsce była zdecydowanie zbyt mała, gdyż dawała szansę korzystania z ich usług jedynie ok 3,0% populacji dzieci w wieku 0-3 lata w miastach i znikomemu odsetkowi populacji dzieci na wsi. Sytuację tę miało zmienić wprowadzenie nowych form opieki nad dziećmi w wieku żłobkowym, czyli klubów dziecięcych, opiekunów dziennych i niań. Niestety, choć pojawiło się dość dużo nowych placówek, to zazwyczaj dysponują one niewielką liczbą miejsc (16-17 miejsc) oraz mają w większości charakter niepubliczny. W konsekwencji w 2019 roku co dziesiąte w wieku 0-3 lata mogło skorzystać z opieki we wskazanych placówkach, przy czym większość miejsc i tak została zapewniona przez żłobki (91,4% miejsc dostępnych w 2019 roku). Sytuacja taka, nawet po uwzględnieniu dużej rotacji dzieci w ciągu roku, skutkuje zarówno brakiem miejsc w żłobkach, wydłużonym okresem oczekiwania na przyjęcie dziecka, jak i przepełnieniem placówek.

Dostęp do opieki nad dziećmi i edukacji prezentuje się znacznie lepiej w przypadku przedszkoli. Odsetek dzieci w wieku 3-5 lat korzystających z opieki przedszkolnej, systematycznie rosnący od roku 2005, wyniósł w roku 2018 - 87,3%. Jednak, gdy weźmiemy pod uwagę miejsce zamieszkania, to okazuje się, że w miastach do przedszkoli uczęszcza zdecydowanie więcej dzieci niż na obszarach wiejskich, a dysproporcja ta, mimo ogólnego wzrostu wskaźnika, jest nadal znacząca (w roku 2018 w mieście wychowanie przedszkolne objęło 101,9% dzieci, zaś na wsi - 67,0%).

Sytuację na obszarach wiejskich tylko w niewielkim stopniu ratują istniejące przy szkołach podstawowych oddziały przedszkolne oraz zespoły i punkty przedszkolne. 

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *