Przedszkole integracyjne

Wśród placówek przeznaczonych dla małych dzieci z całą pewnością można wymienić przedszkole. Jest to miejsce, gdzie dzieci mają zapewnioną odpowiednią opiekę, a także mogą się uczyć poprzez zabawę. Aktualnie w Polsce można znaleźć przedszkola prowadzone w różnych nurtach. Wśród nich bez wątpienia można wyróżnić przedszkola integracyjne, które posiadają wiele zalet. Są one przeznaczone zarówno dla dzieci zdrowych, jak i dzieci z różnego rodzaju problemami. Wśród nich można wyróżnić problemy fizyczne, intelektualne czy też emocjonalne.

Wybór odpowiedniego przedszkola
Istotne jest, aby wybrać odpowiedni rodzaj przedszkola dla dziecka. Będzie to miało bardzo duży wpływ na jego rozwój, a także przyszłe życie. Dlatego podczas wyrobu odpowiedniego rodzaju placówki należy wziąć pod uwagę kilka istotnych parametrów. Przede wszystkim warto sprawdzić, jak dana placówka funkcjonuje, czyli jaki ma stosunek do kar oraz nagród, a także jakie w niej jest podejście do rozwiązywania różnego rodzaju sporów. Należy również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przebiega adaptacja w danym miejscu, a także jacy specjaliści oraz zajęcia dodatkowe można tam znaleźć. Jest to bardzo istotne, ponieważ ma duży wpływ na rozwój dziecka. Oprócz tego warto również zwrócić uwagę na warunki lokalowe oraz jadłospis, który jest serwowany dzieciom na co dzień.

Charakterystyka przedszkola integracyjnego
W obecnych czasach w Polsce można znaleźć bardzo różne rodzaje przedszkoli. Wśród nich można w szczególności wyróżnić przedszkola o charakterze integracyjnym. Bez wątpienia będzie to doskonały rodzaj placówki dla wszystkich dzieci, ponieważ posiadają one bardzo dużo korzyści. Do tego rodzaju placówki mogą uczęszczać zdrowe dzieci, a także takie, które mają różnego rodzaju deficyty. Wśród nich można wyróżnić problemy fizyczne oraz intelektualne, a także emocjonalne. Dzieci, które zmagają się z szeregiem problemów potrzebują specjalnej uwagi oraz dostosowanych warunków. Dzięki temu bez problemu będą mogły się rozwijać. Zarówno dzieci zdrowe, jak i dzieci z problemami uczęszczają do tych samych grup, które są zróżnicowane wiekowo.

Przeznaczenie przedszkola integracyjnego
Przedszkole integracyjne przeznaczone jest dla bardzo zróżnicowanej grupy dzieci. Do tego rodzaju placówek mogą uczęszczać zarówno dzieci zdrowe, jak i z różnego rodzaju deficytami. Wśród nich wymienia się niepełnosprawność umysłową oraz intelektualną, a także fizyczną. Może ona przebiegać w bardzo zróżnicowany sposób, zarówno lekki, jak i ciężki. Dzieci zdrowe oraz dzieci z problemami chodzą w przedszkolu do tej samej grupy i mogą razem wchodzić we wszelkiego rodzaju interakcje. Dzięki wspólnej zabawie bez wątpienia mogą się one lepiej rozwijać, a także być bardziej otwarte i tolerancyjne.

Korzyści przedszkoli integracyjnych
Chodzenie do przedszkola o charakterze integracyjnym bez wątpienia niesie ze sobą wiele korzyści. Dzieci w tej rodzaju placówce mogą się wspólnie bawić oraz uczyć, dzięki czemu dużo lepiej się rozwijają. Grupy w takich przedszkolach są także dużo mniejsze niż w przedszkolach z tradycyjnym systemem nauczania. Z całą pewnością jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla każdego dziecka, ponieważ nauczyciele mogą poświęcić im dużo więcej uwagi. Dzieci w przedszkolu integracyjnym są także pod opieką wszelkiego rodzaju specjalistów, wśród których można wymienić pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, a także fizjoterapeutów. Przedszkole integracyjne to z całą pewnością bardzo dobre rozwiązanie dla każdego dziecka.

Więcej informacji na przedszkole dla dzieci z autyzmem w Warszawie .

Nowe przedszkola na warszawskiej Białołęce:

http://krzyzowki.bajkoweprzedszkola.pl/ Białołęka ul. Krzyżówki 3C
03-191 Warszawa

http://mehoffera.bajkoweprzedszkola.pl/ Białołęka ul. Mehoffera 53
03-131 Warszawa

http://chudoby.bajkoweprzedszkola.pl/ przedszkole publiczne na Białołęce  ul. Chudoby 4 03-287 Warszawa

Warto wiedzieć

Ważnym elementem w rozwoju wychowania przedszkolnego było powstanie w 1932 roku wymienionej już Ustawy o rozwoju szkolnictwa. Określiła ona dla kogo organizuje się przedszkola, lecz nie sprecyzowała czym one mają one być i jaki będzie ich związek z szkołą. Zamiast programu Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wydało poradnik pod tytułem: „Rady i wskazówki dla wychowawczyń w przedszkolach (ochronkach)”.

W 1945 roku na Ogólnopolskim Zjeździe Oświatowym wysunięto postulat w sprawie obowiązkowego wychowania przedszkolnego w co najmniej dwuletnich (dla 5 i 6-latków) przedszkolach. Ich celem było stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci, przysposobienia do życia społecznego oraz do wykonywania obowiązku szkolnego. W tych czasach wyraźna była tendencja do centralizacji w zarządzaniu przedszkolami. Rozwój edukacji ma charakter działalności ujęty w jednolity system związany z przemianami ustrojowymi państwa. W latach sześćdziesiątych zlikwidowano  sieć przedszkoli prowadzonych przez zrzeszenia katolików „Caritas”, jednocześnie rozszerzając sieć przedszkoli. Od 1958 roku zaczęły  powstawać ogniska przedszkole oraz przedszkola przy szkołach podstawowych.

Ustawa o rozwoju oświaty i wychowania z 1961 roku ustaliła cele wychowania przedszkolnego:
- Wszechstronny rozwój dzieci
- Przygotowanie do nauki w szkole
- Pomoc pracującym rodzicom w zapewnieniu opieki wychowawczej
Stała się ona podstawą opracowania programu wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola. Od 1977 roku zaczęto upowszechniać wychowanie przedszkolne obejmując nim rocznik sześciolatków, przygotowano dla nich specjalny program pracy wprowadzający naukę czytania opartą na znajomości 22 liter.  Spowodowało to szeroką publiczną dyskusję na temat czy nauka nie zdominuje podstawowego czynnika wychowawczego małych dzieci-zabawy. 

Jak widzimy na przestrzeni lat polski przedszkola zmieniały się pod wpływem różnych koncepcji pedagogicznych oraz w zależności od ustroju. Od placówek o charakterze opiekuńczym do wychowawczo-dydaktycznych. Na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiły się dwie krańcowe postawy wobec przedszkoli. Jedna niechętna traktująca przedszkole jako „przeżytek komunizmu” czy jako „ochronkę” i druga wskazująca na stymulujące znaczenie przedszkola dla rozwoju dziecka.

Pierwsze lata życia dziecka decydują o jego rozwoju i dalszych losach. Znacząca część możliwości intelektualnych człowieka kształtuje się w pierwszych latach życia. Większość wrodzonych predyspozycji rozwija się intensywnie w wieku przedszkolnym, dotyczy to także zdolności uczenia się. Działania edukacyjne, stymulowanie rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka przynoszą najlepsze rezultaty właśnie w okresie przedszkolnym. Jest to także najlepszy okres na zapobieganie ewentualnym trudnościom w nauce – niwelowanie dysharmonii rozwojowych, terapię zaburzeń, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych. Umiejętności, które małe dzieci wynoszą z przedszkola, procentują w szkole lepszymi wynikami w nauce, a w dorosłym życiu lepszym funkcjonowaniem społecznym i zawodowym.

Zapewnienie lepszego dostępu najmłodszych dzieci do edukacji to najskuteczniejszy sposób na wyrównywanie szans edukacyjnych. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w edukację małych dzieci.

Priorytetem rządu w obszarze edukacji jest zapewnienie wysokiej jakości, włączającej (integracyjnej) i dostępnej, także cenowo, edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku od 3. roku życia do rozpoczęcia edukacji szkolnej, stanowiącej odpowiedź na zmiany demograficzne, konieczność zapewniania dzieciom odpowiedniej wiedzy, umiejętności i kompetencji na przyszłość, przeciwdziałania zagrożeniu przedwczesnym zakończeniem nauki szkolnej, ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz stwarzania warunków do osiągania sukcesów w życiu dorosłym.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego marginalnie traktuje treści dotyczące partycypacji i kompetencji związanych z życiem w demokratycznym społeczeństwie. Nie uwzględnia stosowania metod partycypacyjnych i demokratycznych, w tym mających na celu poznanie perspektywy dzieci, a także w zbyt małym stopniu zachęca do poznawania przez dzieci własnych praw w trakcie codziennej pracy pedagogicznej.

Praktyka realizacji podstawy programowej znikomą wagę przywiązuje do zajęć poza budynkiem przedszkolnym i nie docenia znaczenia wpływu środowiska naturalnego na zdrowie i wszechstronny rozwój dzieci, co zwłaszcza po pandemicznym zamknięciu ma ogromne znaczenie.

Powszechnie stosowane są metody wypełniania kart pracy z podręczników. Dzieci nie doświadczają, nie badają, nie mają okazji do planowania i realizowania zadań w zespole. Nie rozwijają postaw proaktywnych, samodzielnego podejmowania decyzji, ani przedsiębiorczości.

Znana od lat (i wymieniona w podstawie programowej) metoda projektów badawczych, doskonale wypełniająca wszystkie wczesnodziecięce potrzeby rozwojowe, nadal jest stosowana marginalnie, głównie z powodu niechęci i nieprzygotowania nauczycieli.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego nie jest punktem odniesienia w codziennej pracy nauczycieli i nauczycielek przedszkoli – zamiast na niej, koncentrują się na realizacji zadań określonych w podręcznikach, będących uproszczonymi zestawami zadań do wypełnienia przez nauczyciela i dzieci.

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *