Przedszkole integracyjne

Wśród placówek przeznaczonych dla małych dzieci z całą pewnością można wymienić przedszkole. Jest to miejsce, gdzie dzieci mają zapewnioną odpowiednią opiekę, a także mogą się uczyć poprzez zabawę. Aktualnie w Polsce można znaleźć przedszkola prowadzone w różnych nurtach. Wśród nich bez wątpienia można wyróżnić przedszkola integracyjne, które posiadają wiele zalet. Są one przeznaczone zarówno dla dzieci zdrowych, jak i dzieci z różnego rodzaju problemami. Wśród nich można wyróżnić problemy fizyczne, intelektualne czy też emocjonalne.

Wybór odpowiedniego przedszkola
Istotne jest, aby wybrać odpowiedni rodzaj przedszkola dla dziecka https://www.piccolo.waw.pl/. Będzie to miało bardzo duży wpływ na jego rozwój, a także przyszłe życie. Dlatego podczas wyrobu odpowiedniego rodzaju placówki należy wziąć pod uwagę kilka istotnych parametrów. Przede wszystkim warto sprawdzić, jak dana placówka funkcjonuje, czyli jaki ma stosunek do kar oraz nagród, a także jakie w niej jest podejście do rozwiązywania różnego rodzaju sporów. Należy również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przebiega adaptacja w danym miejscu, a także jacy specjaliści oraz zajęcia dodatkowe można tam znaleźć. Jest to bardzo istotne, ponieważ ma duży wpływ na rozwój dziecka. Oprócz tego warto również zwrócić uwagę na warunki lokalowe oraz jadłospis, który jest serwowany dzieciom na co dzień.

Charakterystyka przedszkola integracyjnego
W obecnych czasach w Polsce można znaleźć bardzo różne rodzaje przedszkoli. Wśród nich można w szczególności wyróżnić przedszkola o charakterze integracyjnym. Bez wątpienia będzie to doskonały rodzaj placówki dla wszystkich dzieci, ponieważ posiadają one bardzo dużo korzyści. Do tego rodzaju placówki mogą uczęszczać zdrowe dzieci, a także takie, które mają różnego rodzaju deficyty. Wśród nich można wyróżnić problemy fizyczne oraz intelektualne, a także emocjonalne. Dzieci, które zmagają się z szeregiem problemów potrzebują specjalnej uwagi oraz dostosowanych warunków. Dzięki temu bez problemu będą mogły się rozwijać. Zarówno dzieci zdrowe, jak i dzieci z problemami uczęszczają do tych samych grup, które są zróżnicowane wiekowo.

Przeznaczenie przedszkola integracyjnego
Przedszkole integracyjne przeznaczone jest dla bardzo zróżnicowanej grupy dzieci. Do tego rodzaju placówek mogą uczęszczać zarówno dzieci zdrowe, jak i z różnego rodzaju deficytami. Wśród nich wymienia się niepełnosprawność umysłową oraz intelektualną, a także fizyczną. Może ona przebiegać w bardzo zróżnicowany sposób, zarówno lekki, jak i ciężki. Dzieci zdrowe oraz dzieci z problemami chodzą w przedszkolu do tej samej grupy i mogą razem wchodzić we wszelkiego rodzaju interakcje. Dzięki wspólnej zabawie bez wątpienia mogą się one lepiej rozwijać, a także być bardziej otwarte i tolerancyjne.

Korzyści przedszkoli integracyjnych
Chodzenie do przedszkola o charakterze integracyjnym bez wątpienia niesie ze sobą wiele korzyści. Dzieci w tej rodzaju placówce mogą się wspólnie bawić oraz uczyć, dzięki czemu dużo lepiej się rozwijają. Grupy w takich przedszkolach są także dużo mniejsze niż w przedszkolach z tradycyjnym systemem nauczania. Z całą pewnością jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla każdego dziecka, ponieważ nauczyciele mogą poświęcić im dużo więcej uwagi. Dzieci w przedszkolu integracyjnym są także pod opieką wszelkiego rodzaju specjalistów, wśród których można wymienić pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, a także fizjoterapeutów. Przedszkole integracyjne to z całą pewnością bardzo dobre rozwiązanie dla każdego dziecka.

Więcej informacji na przedszkole dla dzieci z autyzmem w Warszawie .

Warto wiedzieć

W ostatnich latach w Polsce nastąpiły znaczące przeobrażenia edukacji przedszkolnej. Przedszkola otworzyły się szeroko na potrzeby dzieci oraz zaczęły uwzględniać oczekiwania rodziców. Jakkolwiek by nie traktować wczesnej edukacji, ona przygotowuje dziecko do uczestnictwa w następujących etapach kształcenia. Założenia reformy nie wymuszają zmian organizacyjnych i głębokich przeobrażeń metod pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, jednak jej duch i ogólna wizja kształcenia człowieka w naszym kraju musi znaleźć odzwierciedlenie w pracy przedszkola. Do najważniejszych zadań współczesnej edukacji przedszkolnej należą:

Po pierwsze - integralność procesu wychowania i kształcenia oraz zwiększanie możliwości rozwojowych dziecka, co z kolei wymaga zmian dotychczasowych metod pracy nauczyciela.

Po drugie – edukacja przedszkola musi stawać się czynnikiem osobotwórczym, a nie tylko wyposażeniem dziecka w wiedzę.

Następne zadania to upodmiotowienie dziecka w procesie kształcenia. Rodzina wychowanka jest współpartnerem w edukacji, a nie petentem.

Wyżej wymienione zadania niosą dla praktyki pedagogicznej daleko idące zmiany w pracy placówek oświatowych a w ślad za nimi potrzeby szerszych i rzetelniejszych kompetencji i umiejętności wychowawczych nauczyciela.

Reforma wymaga bardziej wnikliwego podejścia w przedszkolach do spraw wychowawczych i dydaktycznych. Proces wychowawczy musi być osobotwórczy  dla dziecka, powinien przekazywać wartości w sposób jasny i dostosowany do jego możliwości percepcyjnych. Wychowanek powinien nabywać zakorzenienia w środowisku i kulturze ojczystej, uczyć się personalizacji życia w grupie, kształtować postawę etyczną. Ponadto   w różnych sytuacjach należy tworzyć dziecku warunki do poznania samego siebie i swoich możliwości. Przekazywanie wtedy wiedzy o własnym narodzie, jego historii, kulturze, dorobku musi odbywać się w taki sposób, aby kształcić pochodzenie własnej tożsamości narodowej z jednej strony, a z drugiej otwartość na sprawy innych. Nauczyciel przede wszystkim powinien uczyć dziecko swoich potrzeb poznawczych i pomagać mu w systematyzacji wiedzy zdobywanej samodzielnie i dokonywaniu poznawczej syntezy. W związku z tym rola nauczyciela zmienia się z kierownika na animatora i współorganizatora procesu kształcenia dzieci. 

Porządkowanie wiedzy dziecka o otaczającym świecie nie jest zadaniem nowym dla przedszkoli, ale zmieniać się muszą warunki pracy i odpowiadać oczekiwaniom i potrzebom dzieci. Propozycje wspólnej pracy (nauczyciela i dziecka) muszą uwzględniać fakt dostosowania się wychowanka do wymogów życia w szerszej społeczności. W toku wspólnych działań powinny znaleźć się sytuacje nadawania i poznawania wspólnych znaczeń, sensu i możliwości wykorzystania w praktycznym działaniu zdobytej wiedzy. Ponadto w dobie rozwijającej się kultury wirtualnej trzeba troszczyć się o to, aby dziecko odróżniało świat fikcji, magii obrazu od świata realnego szczególnie trudne jest to zadanie w dziedzinie uczuć i przeżyć wewnętrznych.

Analizy dotyczące warunków optymalnego rozwoju dziecka zgodnie podkreślają, że możliwie najwcześniejszy i powszechny dostęp do wysokiej jakości edukacji ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla dobrego rozwoju dziecka, ale także dla efektywności całego systemu edukacji.

Edukacja przedszkolna jest podstawowym narzędziem wyrównywania nierówności społecznych i szans edukacyjnych. Warunkiem skuteczności takich działań jest jak najwcześniejsze ich rozpoczęcie. Okres do piątego roku życia to najlepszy czas dla wyrównywania różnic spowodowanych warunkami środowiska, w którym wychowywane jest dziecko. Istnieje bowiem ścisła zależność pomiędzy długością pobytu dziecka w przedszkolu a jego karierą szkolną; między metodami pracy z dzieckiem w przedszkolu a nastawieniem do szkoły i wynikami w uczeniu się.

Badania dotyczące związków między uczęszczaniem do przedszkola a umiejętnościami dzieci na progu szkoły podstawowej pokazują, że poziom wskaźników czytania, pisania i umiejętności matematycznych uczniów wzrasta wraz z długością stażu przedszkolnego. Szczególnie widoczne jest to w przypadku dzieci z rodzin o niższym statusie społeczno-ekonomicznym, z niższym poziomem wykształcenia i gorszą sytuacją materialną, mieszkających na wsi. Ale przedszkole wnosi także wartość dodaną w edukacji dzieci z rodzin o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym.

Najlepsze wyniki osiągają dzieci, które zaczęły uczęszczać do przedszkola w wieku trzech lat, najsłabsze – te, które rozpoczęły edukację przedszkolną po ukończeniu sześciu lat. Liczy się także to, ile lat dziecko jest w przedszkolu: dzieci, które spędzą w nim trzy lata, mają wyższe osiągnięcia edukacyjne od tych, które są tam rok lub dwa lata. Jak już wcześniej wspomniano, edukacja przedszkolna sprzyja nie tylko rozwojowi poznawczemu, ale także społecznemu i emocjonalnemu.

W Polsce nie traktuje się wczesnodziecięcej edukacji i opieki – obejmującej dzieci od urodzenia do wieku szkolnego – jako kluczowego okresu dla kształtowania się umiejętności, które zadecydują o jakości kapitału ludzkiego i społecznego. A przecież rozwój gospodarczy zależy również od warunków i możliwości rozwoju, które zapewnimy dzieciom we wczesnych latach dzieciństwa. Wczesne dzieciństwo to wiek, w którym kształtuje się największa część możliwości intelektualnych, emocjonalnych i społecznych dziecka. Kreatywność, wytrwałość, czytanie ze zrozumieniem – to przykłady umiejętności i dyspozycji, które najłatwiej rozwijać we wczesnym dzieciństwie, a które procentować będą całe życie.

Tworzenie sprzyjających warunków rozwoju w tak ważnym dla dziecka okresie przynosi bardzo wyraźne korzyści nie tylko jemu samemu, ale też jego rodzinie, a nawet całemu społeczeństwu. Wczesna edukacja w żłobku i przedszkolu to bowiem jedno z najskuteczniejszych narzędzi wyrównywania szans edukacyjnych i życiowych dzieci. Ważne jest więc, żeby wszystkie dzieci od urodzenia do wieku szkolnego miały zapewniony dostęp do usług edukacyjnych wysokiej jakości. W tej sprawie zgadzają się ze sobą badacze, eksperci i większość decydentów na całym świecie.

W 2019 roku Rada Unii Europejskiej opublikowała rekomendacje w sprawie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, które obowiązują wszystkie kraje członkowskie, w tym Polskę. W dokumencie czytamy między innymi: „Uczestnictwo we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem przynosi liczne korzyści zarówno dla poszczególnych osób, jak i całego społeczeństwa, począwszy od lepszego poziomu wykształcenia i lepszych wyników na rynku pracy po rzadsze interwencje socjalne i pedagogiczne oraz spójniejsze i bardziej włączające społeczeństwa. Dzieci, które uczestniczyły we wczesnej edukacji przez co najmniej jeden rok, uzyskiwały lepsze wyniki z języka i matematyki w badaniach PIRLS i PISA. Uczestnictwo w wysokiej jakości wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem okazało się również ważnym czynnikiem w zapobieganiu wczesnemu kończeniu nauki”.

Badania nad wczesną edukacją i wymianą dobrych praktyk w tym zakresie od lat prowadzi także OECD.

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *